Binden & Boeien – Hoe dan?

Binden en boeien is een thema dat we regelmatig terug horen komen; het verloop van medewerkers en de wens (en soms bittere noodzaak) om mensen aan de organisatie te binden. Vaak heeft het betrekking op (jong) talent (vaak millenials), maar meestal betreft het medewerkers in het algemeen. 

Anderzijds, horen we ook regelmatig dat het moeilijker is om medewerkers, die al langer voor de organisatie werken, in beweging te houden. Wat overigens niet betekent dat ze naar buiten moeten bewegen, maar vooral betekent dat ze veranderflexibel blijven en niet ‘vastroesten’. 

Ogenschijnlijk twee verschillende uitdagingen, in de praktijk hangen ze nauw samen. 

Maar hoe dan?! 

Er is niet één juiste manier om dat te doen. En dat is goed nieuws! Het betekent namelijk ook dat het voor verschillende types organisaties mogelijk is; groot, klein, grote en kleine budgetten, veel diversiteit in medewerkers en meer homogene medewerkers. 

Onze kijk 

Bij Fresh Habits zijn we er van overtuigd dat het binden en boeien verder gaat dan het binden en boeien binnen de muren van de organisatie en vooral buiten de muren van de organisatie plaats vindt. Om mensen te kunnen boeien en binden, moet je ze los durven laten. 

Allereerst het financiële aspect van een functie moet kloppen. Als dat niet klopt, bind je de mensen sowieso niet. Begrijp ons niet verkeerd, dit betekent niet dat het salaris hoog moet zijn en ook niet dat meer geld de reden is voor mensen om te blijven. Wat het wél betekent is dat je de meest fantastische randvoorwaarden kunt scheppen zonder succes als het salaris niet klopt. 

Is het salaris marktconform? Prima, dan kunnen we door! 

binden en boeienWat voor veel medewerkers belangrijkrijk (over de generaties heen) is, is de mogelijkheid om persoonlijk te ontwikkelen. Het aanbieden van mogelijkheden hiertoe, binnen en buiten het werkveld, is hierbij erg belangrijk. Wees hier niet te rigide in. Als jouw medewerker graag een cursus kunst-schilderen wil volgen, heeft dit misschien niet direct effect op het uitoefenen van zijn/haar functie. Indirect is het effect des te groter. Want die medewerker wordt harstikke blij van die cursus. En die blijdschap is te danken aan de organisatie! Dat zijn mooie bonuspunten die je daar als organisatie oppakt. En het is wetenschappelijk bewezen dat blije mensen beter presteren op het werk. Dat pak je ook weer mooi mee! 

Meer en meer willen mensen er toe doen. Sociale maatschappelijke betrokkenheid kan ook een beloning zijn. Mensen tijd geven voor vrijwilligerswerk. Een boom laten planten in plaats van een monetaire bonus. Er zijn zó ontzettend veel mogelijkheden, die ook nog eens bij je organisatie kunnen passen. Hiermee scoor jij bij je medewerkers én bij je klanten. 

Vrijheid. De mogelijkheid om flexibel om te gaan met de werktijden. Bij de ene organisatie makkelijker dan de andere. Echter in verschillende maten voor alle organisaties mogelijk. Soms gaat het om de mogelijkheid om buiten de 9-5 uren om te werken, soms de mogelijkheid om makkelijk in uren terug te kunnen gaan. Of de mogelijkheid om extra vakantie uren op te bouwen. Een contract hebben voor 32uur, 36uur werken en op die manier iedere maand éxtra 2 vrije dagen op te bouwen! De mogelijkheid om na 6 maanden al een sabbatical op te nemen. Why not? 

Steun en support. Heb je een medewerker die nog een studie volgt of die voor een specifiek sport event traint. Kan er gekeken worden hoe dat eventueel ook tijdens werktijd kan? Problemen thuis, kan iemand een aantal uur thuis werken om de ouder/kinderen op te vangen? Een medewerker die graag voor zich zelf wil beginnen, steun dit! Ga het gesprek aan. Wederom zijn de mogelijkheden eindeloos en zeker niet onmogelijk.  

Wat heb je aan al dit soort initiatieven? Nou, vooral dat medewerkers blij zijn en de organisatie zullen waarderen. Dat zaken open worden besproken. Dat medewerkers zich verbonden voelen en zich méér voor de organisatie zullen inzetten. Dat medewerkers in beweging blijven en óók buiten de organisatie kijken, wat vastroesten ook tegen gaat. En ja, er zullen mensen sneller gaan dan je wilt. Die mogelijkheid blijft. Echter door het gesprek te voeren zul je merken dat mensen langer met plezier blijven en eerder weg zullen gaan wanneer het plezier er niet meer is. Een positieve uitkomst.  

Voor één specifieke fout moeten we waken; laten we niet vóór de medewerkers denken. Ga in gesprek met jouw medewerkers; waar ligt hun behoefte? Wat willen zij graag. Je hoeft niet alles aan te bieden. Flexibiliteit en vertrouwen is nodig. Geen one size fits all, maar een my size fits me benadering. 

Meer lezen over talentmanagement? Klik hier!