Het effect van aandacht – een oproep aan leidinggevenden

Dat aandacht werkt én verschillende niveaus heeft, daar ben ik tijdens mijn triatlon achter gekomen. Hoe het precies zat, daar ben ik pas achter gekomen toen ik eens rustig terugblikte. De vraag die ik mezelf stelde was eigenlijk heel simpel: welke supporters deden mij (in dit geval heel letterlijk) harder lopen?  In de analyse kwam …

Het effect van aandacht – een oproep aan leidinggevenden Lees verder »

Generatie Y management – onderling begrip maakt het verschil

Generatiemanagement is een thema waar al heel veel over is geschreven. Generatie Y specifiek is de meest beschreven generatie die bestaat. Te vaak lees ik echter artikelen over dit thema die, in mijn ogen, de eventuele kloof tussen generaties eerder vergroot dan verkleint. Dat vind ik jammer. Bij Fresh Habits geloven we erin, dat onderling …

Generatie Y management – onderling begrip maakt het verschil Lees verder »

Kaizen ontwikkelen (als hardloper)

Persoonlijke ontwikkeling is HOT: bedrijven willen het, medewerkers willen het, iedereen wil het! De doelen zijn breed, van  ‘ontwikkelen als consultant’,  tot ‘versterken in de samenwerking’. Van ‘commercieel sterker worden’ en ’op strategisch niveau toegevoegde waarde te leveren’ tot  ‘directer durven communiceren’.  Allemaal schitterende doelen, maar dan… Te vaak blijft het bij grote doelen… Kaizen …

Kaizen ontwikkelen (als hardloper) Lees verder »

Uitstellen zorgt voor creativiteit

Het menselijk brein is briljant en stupide tegelijkertijd. Enerzijds heeft het brein namelijk het vermogen om zonder actief na te denken informatie te verwerken en verbanden te leggen. Vaak is dit de basis voor creativiteit. Anderzijds is ons brein er vaak volstrekt oncomfortabel mee, wanneer problemen nog onopgelost blijven of opdrachten nog niet uitgevoerd worden. …

Uitstellen zorgt voor creativiteit Lees verder »

Moet IEDEREEN innovatief zijn?

Laten we eerst eens kijken naar de algemeen (en wetenschappelijk) geaccepteerde definitie van innovatie: “De bewuste introductie en toepassing binnen een rol, groep of organisatie van ideeën, processen, producten of procedures, die nieuw zijn voor de betreffende afdeling en die ontwikkeld zijn om een aanzienlijk voordeel op te leveren voor het individu, de groep, de …

Moet IEDEREEN innovatief zijn? Lees verder »

Aardig onaardige teams en organisaties

In veel organisaties waar wij komen, willen mensen zo aardig zijn, dat er een onaardige cultuur ontstaat. In het één-op-één contact is iedereen aardig tegen elkaar, zelfs op het lieve af. Echter, zodra iemand niet aanwezig is, wordt er een stuk kritischer gesproken. Daarom deze blog, want aardig zijn, kan behoorlijk onaardig zijn.   Als wij …

Aardig onaardige teams en organisaties Lees verder »

Vrijheid, blijheid, gezondheid en relevantie

Hoe gaat het nou écht met de medewerkers van een organisatie? Regelmatig komen we bij organisaties waarin leidinggevenden onbeperkte vrijheid hebben hoe ze dit onder de loep nemen. In de praktijk leidt dit ertoe dat sommige leidinggevenden hier veel aandacht voor hebben, terwijl andere leidinggevenden hier weinig mee doen. Zonde. Zeker omdat de gemiddelde leidinggevende …

Vrijheid, blijheid, gezondheid en relevantie Lees verder »

Zijn we klaar voor een échte uitdaging?

Uitdaging. Een woord wat we veel horen, heel veel. Organisaties willen het, leidinggevende willen het, de medewerkers willen het. Uitgedaagd worden, uitdagingen aangaan en uitdagingen waarmaken.  Ik vraag me wel eens af of we ons realiseren wat dat betekent. Want er is geen uitdaging zonder concessies én bij uitdaging hoort de mogelijkheid tot falen. Want …

Zijn we klaar voor een échte uitdaging? Lees verder »