Een gedragsaanpassing werkt eigenlijk een beetje als de eerste keer hardlopen. De nadelen zijn erg goed merkbaar, terwijl de voordelen nog uit blijven. Je merkt meteen dat je buiten adem bent, dat het zwaar is, je wordt geconfronteerd met jezelf en je hebt totaal geen ruimte om te genieten (bijv. van al het moois in je omgeving). Je merkt nog niet dat je fitter wordt, dat je lekkerder in je vel zit, dat het voldoening geeft en dat je wél kunt genieten van bijvoorbeeld die mooie omgeving.
Eén keer proberen, is proberen zonder leren. Puur op de gok kun je de eerste keer de perfecte aanpak hebben gekozen, maar veel vaker is dat niet het geval.
Dat hebben wij zelf ook ervaren toen we in 2020, veroorzaakt door Covid-19, veel online workshops gingen geven. Terwijl we voor Covid-19 juist alleen ‘live’ workshops wilden geven.
Toen wij na de eerste online workshop onze conclusie trokken, was deze zonder twijfel: Dit werkt niet! We besloten zelfs om dit niet meer te doen…
Maar toen duurde Covid-19 opeens een stuk langer en er volgde toch meer online workshops. Waarbij we heel goed zijn gaan analyseren waarom we de eerste workshop niet goed genoeg vonden. We pasten onze aanpak aan. Korter, dynamischer, kleinere groepen, meer de humor opzoeken. Andere werkvormen. Vaak een hybride aanpak waarbij de werkvormen die écht live moeten (in onze ogen) worden uitgesteld tot een moment dat Covid-19 dit toestaat. Niet meer alles in een online jasje. En vele andere lessen en aanpassingen.
En echt, elke online workshop die we verder kwamen, werd beter. Na de laatste workshops van 2020 gaven veel deelnemers aan ontzettend verrast te zijn door de mogelijkheden online. En dat het wél mogelijk is om een online workshop te doen zonder dat het concentratievermogen van mensen halverwege op is. Sommige deelnemers gaven zelfs aan na deze workshop een onverwachte voorkeur te hebben voor online workshops (voor bepaalde onderwerpen).
Want één keer proberen is niet genoeg! Je gaat pas leren wanneer je iets 3 tot 5 keer hebt gedaan.
Dus heb jij een goed voornemen of gewoon een gedragsverandering die je wilt maken? Bijvoorbeeld vaker nee zeggen? Of de controle meer uit handen geven? Probeer het dan minstens 3 tot 5 keer voordat je conclusie(s) trekt, want de eerste keer merk je vooral de nadelen! En ben je er verantwoordelijk voor dat er binnen jouw organisatie een gedragsverandering gaat plaatsvinden, zorg dan dat mensen hier 3 tot 5 keer mee aan de slag gaan! Want één keer proberen, is niet genoeg!
Meer lezen over onze kijk op change management? Bekijk dan ook deze blog eens over veranderen = weten + beleven.