Veranderen in kleine stappen richting ambitieuze doelen

Ieder artikel, blog, verhaal over veranderen, begint altijd hetzelfde. Het bewijs lijkt overweldigend:  Veranderen is moeilijk. Zowel voor mensen als voor organisaties. Maar is het change management écht zo moeilijk? Of maakt de manier waarop we willen veranderen het zo lastig? Hoe kunnen we veranderen in kleine stappen?

AfvalJochem wil de wereld verbeteren (ambitieus doel). Hij realiseert zich echter ook, dat hij dan eerst bij zichzelf moet beginnen (die hebben we vaker gehoord). Een lichte paniek maakt zich meester van Jochem, “hoe???” Een realistisch plan van aanpak is nodig, alleen kan je tenslotte niet wereldwijde problemen oplossen. En tóen kwam hij op het idee om te starten met het minderen van zijn plasticverbruik. Op zich ook een grote stap voor hem, zo goed als alles zit tenslotte verpakt in plastic… Dus, starten met het scheiden van plastic? Een plan dat hij al maanden had maar blijkbaar nog te groot was, er gebeurde namelijk niks. Er waren een aantal belemmeringen: “Dan moet ik dit wel apart naar de stort gaan brengen, dat kost tijd.” En “hoe ga ik het afval eigenlijk scheiden thuis? Ik heb maar één prullenbak.” Terug naar het realistische plan van aanpak; (kleine) stap 1: het enige doel dat hij zichzelf stelde is dat hij naar de winkel gaat/moet om een extra prullenbak te kopen.

Een klein stapje, richting een ambitieus doel. De Japanse methodiek Kaizen toepassen op persoonlijke ontwikkeling. Veranderen in kleine stappen.

Wat we vaak zien gebeuren, wederom bij mensen én organisaties, is dat er ambitieuze doelen worden gesteld. Op zich niets mis mee!! maar die doelen moeten dan vaak ook in één keer worden behaald en bij voorkeur gisteren al. En dáár is wel wat mis mee.

Om in één klap te veranderen is niet makkelijk. Veranderen in kleine stappen wél, zonder het ambitieuze doel uit het oog te verliezen.

Terug naar Jochem: Hij is ontzettend blij met zijn nieuwe prullenbak en scheidt bijna automatisch zijn plastic, die prullenbak staat er nu toch. De stortplek blijkt 5 minuten lopen en prettig te combineren met een kleine avondwandeling. Inmiddels heeft hij ook een klein opvouwbaar tasje bij zich, zodat wanneer hij (spontaan) boodschappen doet, hij geen plastic tas hoeft te kopen.

Dat zijn al meerdere kleine stapjes, richting een ambitieus doel.

Door zichzelf ertoe te zetten een prullenbak te kopen, toen hij toch in de stad was, heeft een verandering teweeg gebracht. Deze verandering maakt nog niet dat het einddoel (de wereld verbeteren) in zicht is, maar wel dat de beweging in gang is gezet. Wat vervolgens wel van belang is, en daar ligt een belangrijke taak voor leidinggevenden, is dat na kleine stap 1, kleine stap 2 volgt, etc. Zo ook bij Jochem. Afval scheiden was snel een gewoonte, maar ik hielp hem erbij om de volgende stappen te zetten. Niet door de volgende stap voor te dragen, maar door met hem te sparren, gerichte vragen te stellen, hem tijd te gunnen en soms ook kaders (bijvoorbeeld biologische producten) te bieden, borg ik dat zijn volgende kleine stap(pen) niet alleen een voornemen blijft.

Wij zijn er van overtuigd dat dit praktische voorbeeld representatief is voor veel werk situaties. Het werkt om medewerkers onderdeel te maken van verandering en om de juiste beweging in gang te zetten.

 

Meer weten over onze kijk op change management? Bekijk dan ook deze blog even met als thema: veranderen = weten + beleven.